Route:

Einde:
Organisator:
Ruud Lieberwerth

Als je als ouder kanker hebt, komt er veel op je af. Het is heel normaal dat je je ook zorgen maakt over de gevolgen voor je gezin. Dat je je afvraagt: hoe gaat het met de kinderen?

Op 23 november a.s. organiseren wij een informatieavond dit keer met als thema: Kanker en gezin.

Aan het woord komen Ingeborg Lups-Dijkema van Stichting Langs de Zijlijn en Brigitte Bruin van Stichting Kasam.

Datum - 23 november 2022
Tijd - 19:45 - 21:45
Locatie - Spectrum – De Muzen - Kees Stipplein 72, Veenendaal

Stichting Langs de Zijlijn

Ingeborg Lups-Dijkema deelt haar ervaring hoe zij als jonge werkende moeder veranderde naar een fulltime zieke moeder met kanker. Haar dochter ontwikkelde door de impact van kanker bij haar moeder een depressie door de eenzaamheid, onzekerheid en angst waarin zij zat.

Vanuit de eigen ervaring binnen het gezin van Ingeborg en vanwege het feit dat jaarlijks 9.000 gezinnen getroffen worden door kanker, is Stichting Langs de zijlijn opgericht. De missie van de stichting is om aandacht en ondersteuning te vragen voor kinderen wanneer hun ouder getroffen wordt door kanker. Uit recent onderzoek dat Langs de zijlijn in samenwerking met de Universiteit Utrecht uitgevoerd heeft, blijkt dat 27% van de kinderen, die een ouder hebben die met kanker geconfronteerd wordt, traumatische stress klachten krijgen!

Langs de zijlijn heeft in samenwerking met de Gemeente Dronten en experts, de informatiebrochure ontwikkeld “Eerste hulp bij kanker in het gezin”. Bezoekers van de avond bij Invitee krijgen deze informatiebrochure aangeboden door Langs de zijlijn.

Stichting Kasam

Brigitte Bruin heeft zelf borstkanker gehad toen haar kinderen 2,5 en 7 jaar oud waren.

N.a.v. deze ervaring en de ervaring als begeleider van gespreksgroepen voor vrouwen met uitgezaaide borstkanker, heeft zij samen met Saskia Janssen, Kasam ontwikkeld.

Kasam is een lotgenotenprogramma voor kinderen die te maken hebben met kanker in het gezin. Het programma is bedoeld ter preventie van psychische klachten bij deze kinderen

Brigitte vertelt over:

• De impact van kanker in het gezin.
  • Het programma Kasam met tips voor ouders.

En ze laat je ook enkele oefeningen ervaren.

Zij gelooft dat samen weten, voelen, praten en doen, sterk is bij kanker.

De stichting Kasam zet zich in om gratis ondersteuning of hulp mogelijk te maken voor gezinnen in Nederland die geraakt zijn door kanker. Kasam is inmiddels onderzocht door UVG met medewerking van UMCG en effectief bevonden.

Aanmelden
In verband met de voorbereidingen is het voor ons fijn om te weten hoeveel personen aanwezig zullen zijn. Je aanmelding zien wij daarom vooraf graag tegemoet.

Tot ziens op 23 november a.s.!